Saune nisu specifično skandinavsko nasljeđe, već su i mnoge druge kulture tijekom povijesti koristile parne kupelji ili suhe toplinske kupke kako bi svojim stanovnicima omogućile da se bolje osjećaju. No, najpoznatije saune su ipak one iz Finske. Jedan od prvih pisanih opisa jedne takve saune bio je 1112. godine i toliko godina kasnije saune su još uvijek sastavni dio svakog finskog doma.

Sauna je prostorija za suhe pare i toplinu obložena cedrom ili sekvojom s peći u kojoj se zagrijava kamenje. Po tom vrućem kamenju tada se polijeva voda kako bi se stvorila para. Najbolja temperatura za ulazak u saunu je 80 do 100 Celzijevih stupnja. Budući da unutra može postati jako vruće, osobe s bolestima srca, trudnoćom i poremećajima krvožilnog sustava prije ulaska u saunu moraju se posavjetovati s liječnikom.

 Šta je sauna?
Sauna je prostorija za suhe pare i toplinu obložena cedrom ili sekvojom s peći u kojoj se zagrijava kamenje.

Saune pomažu u održavanju čiste, zdrave kože. Povećani protok krvi potiče rast i razvoj stanica donoseći važne hranjive sastojke u potkožno i površinsko tkivo. Tijekom tretmana saunom, protok krvi u koži povećava se na čak 50-70% (normalno je 5-10%). Toplina saune opušta napetost lica, otvara pore kože i stimulira epidermu povećavajući cirkulaciju. Vazodilatacija (širenje krvnih žila) donosi na površinu esencijalne tekućine, pojačavajući proizvodnju kolagena čime se održava elastičnost kože i ten bez bora.

Ostale brojne pogodnosti:

    • Umiruje i opušta umorne mišiće. Sportaši koriste saune kako bi poboljšali opseg pokreta i opustili stisnute mišiće nakon treninge.
    • Pomaže u ublažavanju mentalnog umora. Kad je vaše tijelo opušteno, vaš se um osjeća bolje i vi se sami osjećate bolje. Sauna promiče prekrasan osjećaj dobrobiti.
    • Ublažava napetost i stres. Osjećat ćete se pomlađeno i imati povećanu razinu energije. Sauna mnogima pomaže imati mirniji san.
    • Pruža kardiovaskularni trening i pomaže u radu srca. Finski istraživači izvijestili su da redovito korištenje sauna pomaže u održavanju krvnih žila. Žile dulje ostaju elastične i prohodne zbog redovitog širenja i kontrakcija uslijed uzastopnog zagrijavanja i hlađenja tijela. Otkucaji srca su u sauni povećani stvarajući potrebu za više kisika, što sagorijeva kalorije i pruža srcu blagi trening.
    • Povećava brzinu metabolizma. Redovito korištenje saune pomaže ubrzati metabolizam na način sličan vježbanju.
    • Poboljšava cirkulaciju. Proširenje krvnih žila približava krv površini kože, a kako se žile šire, tako je i cirkulacija u ekstremitetima bolja.
    • Pruža privremeno olakšanje kod artritične boli. Toplinska terapija pogoduje bolovima u zglobovima i mišićima te pomaže kod opsega pokreta.
    • Promovira zacjeljivanje i oslobađa prirodne tvari koje pomažu kod bolova. Oslobađaju se beta endorfini i noradrenalini koji u tijelu pokušavaju podići prag boli.
  • Povećava otpornost na bolesti. Pokazalo se da saune pomažu u sprječavanju pogoršanja kod prehlade. Toplina saune dovodi tijelo u stanje umjetne groznice (hipotermija). Groznica je dio prirodnog procesa zacjeljivanja tijela. Ova “lažna groznica” stimulira imunološki sustav što rezultira povećanom proizvodnjom bijelih krvnih stanica i antitijela.
  • Toksini i nečistoće znojenje izlaze iz tijela. Znojenje izazvano saunom otvara pore i prirodno izbacuje nečistoće i toksine iz tijela. Sauna se koristi za znojenje nikotina, pesticida i drugih toksina, zbog čega pomaže i kod rada bubrega.
  • Ublažava alergije i zagušenje sinusa. Inhalacija pare izvrsna je za ublažavanje iritacija grla i pomaže kod upala sluznice gornjih dišnih putova. U paru se može dodati ulje eukaliptusa ili mente kako bi pomoglo kod disanja.
  • Smanjuje bol uzrokovanu opeklinama od sunca. Toplina saune umiruje opečenu kožu dok krv koja dolazi do površine kože pomaže u zacjeljivanju.